Ahad, 18 Mac 2018

Mengapa Rakyat Sarawak Harus Menolak Mahathir


Sarawak ketika ini begitu pesat berubah sejak Datuk Seri Najib memegang jawatan sebagai Perdana Menteri. Najib lebih terbuka terhadap segala permasalahan yang berbangkit di Sarawak. Malah Mantan Ketua Menteri Allahyarham Pehin Sri Adnan Satem turut memuji Najib yang begitu prihatin terhadap Sarawak.

Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg mengakui Najib begitu senang di bawa berbincang terutama berkaitan hak Sarawak yang terhakis dan buktinya tiga bulan pertama sejak menjadi Ketua Menteri, Najib terbuka dengan permintaan negeri dengan mengembalikan semula Empangan Hidroelektrik Bakun kepada Sarawak.

Bukan seperti Tun Mahathir yang tidak mempeduli masalah Sarawak ketika memegang tampok pemerintahan negara selama 22 tahun. Mahathir bukan seorang yang mudah di bawa berbincang.

Pemimpin Sarawak era Mahathir bukan tidak mempunyai niat untuk menyuarakan hak Sarawak, tetapi tindakan Mahathir selepas itu membatalkan niat untuk bersuara.

Contohnya apa yang berlaku kepada pemimpin Sabah Datuk Seri Maximus Onkili apabila menyuarakan tentang hak Sabah kepada Mahathir yang terus dikenakan tindakan sebagai tahanan ISA ketika itu. Betapa sukarnya untuk bersuara walaupun berkaitan penuntutan hak negeri.

Bukan sekadar itu sahaja, Mahathir juga yang menyebabkan bank-bank Sarawak lenyap sehingga kini akibat daripada strategi Mahathir. Bank Utama, Hock Hua Bank dan Kwong Lee Bank lesap ditelan akibat penggabungan institusi bank yang dilaksana Mahathir.

Cuma satu dapat diselamat oleh pemimpin Sarawak Tun Abdul Taib ketika itu iaitu Perbadanan Pembekalan Letrik Sarawak (SESCO). Jika Taib tidak bertindak bijak, sudah pasti SESCO menjadi pentadbiran kerajaan pusat dan Mahathir berjaya merampas hak Sarawak.

Perkara sebegini perlu di fahami rakyat Sarawak pada hari ini kenapa perlunya rakyat menolak Mahathir untuk berkuasa kembali. Bukan mudah untuk mendapat hak Sarawak kembali jika adanya Perdana Menteri seperti Mahathir selepas ini. 

Tidak mustahi hak yang telah dikembalikan oleh Najib akan dirampas semula sepertimana selama 22 tahun Mahathir memerintah negara. Rakyat Sarawak harus bersyukur kerana adanya Perdana Menteri seperti Najib yang terbuka dan komited untuk membantu Sarawak dan merealisasikan proses pengembalian hak kepada Sarawak.

Disalin sepenuhnya dari artikel Sarawakiana : Sarawak Berkembang Pesat Kerana Sifat Terbuka Najib

0 comments:

Catat Ulasan

Email Newsletter

Subscribe to our newsletter to get the latest updates to your inbox. ;-)


Your email address is safe with us!

Total Pageviews

Popular Posts